Kwaliteit

Als docent is het belangrijk om de waarde en kwaliteit van leermaterialen van een ander in te kunnen schatten. Om kwaliteit te waarborgen en zichtbaar te maken is in het boegbeeldproject een kwaliteitsmodel ontwikkeld (het LOOV kwaliteitsmodel). Dit model geeft docenten een handvat om zelf de kwaliteit van hun leermateriaal te optimaliseren alvorens het te delen. 

Het kwaliteitsmodel bestaat uit een aantal criteria met per criterium de eisen waaraan het moet voldoen. De eisen zijn in twee categorieën ingedeeld:
  • Must have: het materiaal moet aan de eis voldoen om het predicaat "goede kwaliteit" te krijgen
  • Nice to have: het is niet verplicht om aan deze eis te voldoen om het predicaat "goede kwaliteit" te krijgen, maar er zou wel naar gestreefd moeten worden
Opstellen model
Bij het opstellen van het model is de volgende procedure gevolgd:
  • Een werkgroep heeft een eerste versie opgesteld. Deze eerste versie startte vanuit een generiek minimaal kwaliteitsmodel.
  • De eerste versie is van feedback voorzien door de projectgroep. De werkgroep heeft de feedback verwerkt tot een tweede versie
  • De tweede versie is binnen de vijf instellingen aan de achterban van docenten voorgelegd voor feedback
  • De feedback is verwerkt tot een eerste operationele versie van het model (met versienummer 2.1)
Het kwaliteitsmodel heeft topics die het leermateriaal toetsen op:
  • Inhoud
  • Vorm
  • Metadata
  • Copyright
Keurmerk
Binnen Wikiwijs bestaat er de mogelijkheid om zichtbaar te krijgen welke leermaterialen aan de must have eisen van het kwaliteitsmodel voldoen. Dit gebeurt door het plaatsen van een keurmerk bij dergelijk leermateriaal: het LOOV-keurmerk 

Gedurende dit project is een functietypering opgesteld voor degene die de leermaterialen kan keuren, een keurmeester. Een keurmeester kan op basis van het kwaliteitsmodel de kwaliteit van gedeeld leermateriaal toetsen en, indien het aan alle must have eisen voldoet, het keurmerk toekennen.

Wanneer leermateriaal niet aan alle eisen voldoet verwittigt de keurmeester de auteur van het materiaal daarvan, met de reden waarom. Het is dan aan de auteur om te bepalen wat er met het leermateriaal gebeurt: aanpassen, ongewijzigd laten of verwijderen.

Keurmeesters: 
Alda de Weger (Fontys)
Thomas Pelgrim (HAN)
Eerste ervaringen
De eerste ervaringen leren dat toepassing van het model tot vragen leidt over belang van sommige criteria, de moeilijkheid om sommige criteria te kunnen beoordelen en de status van leermateriaal dat niet aan alle must have eisen kan voldoen, maar wel als erg bruikbaar wordt ervaren. De huidige versie van het kwaliteitsmodel zal daarom naar verwachting aangepast worden. Ook doordat het onderwijs zal veranderen is voorspelbaar dat het kwaliteitsmodel regelmatig zal moeten worden herzien: het is een dynamisch document.

Tijdens het project hebben we gemerkt dat niet iedere hbo docent alle expertise bezit om op alle fronten het leermaterialen te beoordelen. Zo is het vrij lastig om alle wet- en regelgeving te beheersen m.b.t. copyright. Een samenwerking met experts uit de bibliotheek/mediatheek is dan ook een logische keuze. Alle vijf instellingen hebben dergelijke experts betrokken in het beoordelings- en uploadproces (zie voor meer details onder "proces").

Meer informatie
Kwaliteitsmodel (versie 2.1) LET OP: dit is een oude versie van het model!
Kwaliteit van open leermaterialen (inclusief generiek minimaal kwaliteitsmodel)


Bron: Pixabay

Geen opmerkingen:

Een reactie posten